Olen nyt viettänyt kesälomani ja huomenna palaan töihin.Loppukevät on ollut kiireinen.Joku kysyi,että pitikö uuden elämäni olla helpompi ja kiireettömämpi kuin aikaisempi.Piti olla.Eipä ole.
  Työpäiviä on vähemmän,mutta työaikaa ja -määrää enemmän.Tätä on vaikea selittää.Myös työpäivistä palautuminen vie enemmän aikaa.Lapsiperheessä ei tunneta lepäämistä.Yöt ovat sitten nukkumista varten.Ja jostain kumman syystä vapaapäiväni täyttyvät kaikista "pitää hoitaa"-asioista.
   Tai sitten on vain niin,että haluan ehtiä vapaapäivinä enemmän.Toukokuun lopun kauniit päivät möyrin puutarhassa.Toukokuulle sattuivat myös töissä tärkeät sesongit ja niiden mukana tuli enemmän työaikaa.Sitten aloin touhottaa matkaa ja luin iltaisin matkaoppaita tullakseni edes hiukan älykkäämmäksi maailmanmenosta.
  No nyt on loma ohi ja laitan teille pienen matkakertomuksen:
Sunnuntaina 8.6. lähdimme koko perhe linja-autoasemalta Baltian kierrokselle.Ensimmäisenä matkailtana tempaisimme laivaan ja olimme siinä yötä.Aamupalan jälkeen lähdimme bussilla Tallinnan satamasta kohti Tarttoa.Tallinnasta matkatoimistomme bussiin nousi myös loistava oppaamme,75-vuotias eestiläinen nainen.
Tarttoon saavuttuamme,lähdimme oppaan johdolla kaupunkikierrokselle.Tässä kuvassa on kalteva talo (lue "huojuva talo" =) ).Kierroksen jälkeen majoituimme Dorpat hotelliin.Upea,uusi hotelli!
  Iltapäivällä kävimme syömässä pitsat ja kävimme myös leivoskahvilla.Teimme ostosreissun paikalliseen Tiimariin ja poikkesimme leikkimään leikkipuistoon.Hintataso oli todella edullinen! Kolme isoa pitsaa ja viisi tuoremehua maksoivat saman verran kuin neljä kahvia,limppari ja viisi leivosta eli noin 11 euroa.
  Tartosta jatkoimme aamusella kohti Vilnaa....

Vilnassa kiertelimme jälleen oppaan johdolla.Kävimme syömässä Eurooppakeskuksen ravintolassa.Vilnassa olimme kaksi yötä.Kävelimme paljon,sillä kaupungin keskusta-alueelle oli hotellistamme kävelymatkaa.
  Hotellimme oli Ecotel Vilnius.Vanhempi hotelli,josta ei jäänyt muuta kehuttavaa kuin se,että huoneet siivottiin todella hyvin.sängyssä ei ollut petauspatjoja ja suihkuun syntyi illalla tulva,.....
  Hintataso oli edelleen halpa.Ostimme tenaville puuvärit,jotka maksoivat 30 senttiä (0,99 litiä) ja ankkavadin korjaamiseen Bostikkia 15 senttiä (0,58 litiä).Tässä kuva ankkavadeista,jotka ostin eräästä huoltoaseman yhteydessä olleesta käsityöpajasta.Isomman ankan pyrstö kaipasi liimaa....
 Sitten suuntasimme ristien peittämälle mäelle,jossa pysädyimme matkalla Riikaan.Odotin tuota nähtävyyttä,mutta kun pääsin ristejä katsomaan,näky kammotti ja kuvotti.Olin odottanut kaunista uskonnollista paikkaa,mutta saavuinkin keskelle jonkinlaista "kuolemamonumenttiä".
  Ristejä oli varmaan kymmeniä tuhansia.Pienemmät ristit roikkuivat isommissa.Oli kuin olisi kävellyt isossa muurahaispesässä,jonka jokainen kolo on täynnä liikkuvia muurahisia.
 Äkkiä takaisin bussiin ja kohti Riikaa.Kaunis kaupunki,mutta kallis hintataso.Juusto maksoi enemmän kuin meillä Suomessa.Latviassa hintataso riippuu puhtaasti siitä,missä ollaan.Huotoasemilla on halvempaa kuin kaupungeissa.Tässä Riikaa:

Täällä meillä on todella hieno neljän tähden Avalon hotelli.Illalla otimme oikein kylvyt oman huoneemme hulppeassa kylpyammeessa.Kävimme syömässä viikinkiravintolassa ja shoppailimme nallekaupassa.Aamulla kiertelimme vielä Zeppeliinihalleissa ja sitten pakkauduimme kotimatkalle.
  Matkalla söimme vielä lounasta Pärnussa.Sitten bussikuski vei meidät Tallinnan alkoholiliikkeeseen ja lopuksi satamaan.Menimme pikalaivalla yli ja Helsingistä bussilla kotiin.
  Matka meni hyvin,vaikka meillä olikin kolme tenavaa mukana.Ainoa väsymispätkä oli kotimatka Helsingistä.Bussissamme oli hyvin epämiellyttävä tunnelma,sillä saimme satamasta toisista reissuista palaavia matkaseuralaisia.
  Nyt ollaan kotona.Tulimme viime perjantaina yöllä kotiin ja nyt on toivuttu reissusta.
  No,olemmehan me toki suunnitelleet jo seuraavaa reissua tai reissuja.Lähden isäni kanssa ensi kesänä reissulle,joka menee Viroon,Liettuaan,Slovakiaan,Puolaan ja Unkariin.Mikäli matka toteutetaan myös ensi kesänä.Sitten lähdemme vanhempieni ja perheemme kanssa Viroon kylpylälomalle.
  Ollessani 6-vuotias,isä lupasi minulle hevosen kun jää eläkkeelle.Hevosta en tarvitse,joten isä maksaa oman ja perheemme ensi kesän reissut =).
  Näin tällä kertaa......Olen levännyt ja lähden kohti uusia haasteita.